Massivedynamic.co
LyhytelokuvatToisin nähty - toisin koettu 12+

Paras voittakoon!

Joukko kontrabasisteja odottaa vuoroaan orkesterin koesoittoa varten. Koesoitto tapahtuu verhon takaa, jotta raati arvioisi vain soittoa. Yksi soittajista ei päällisin puolin kuulu joukkoon, mutta jaksaa kuitenkin sitkeästi yrittää korkeista ovenkahvoista huolimatta.


Näytös

TOISIN NÄHTY - TOISIN KOETTU -KOOSTE
Pe 20.11. klo 15.30 Studio | Liput 3 e

Suositeltu yli 12-vuotiaille

14 min
Tekstitys: suomi, englanti

Itävalta 2020
Alkuperäinen nimi: Das beste Orchester der Welt
Ohjaus: Henning Backhaus
Käsikirjoitus: Henning Backhaus, Rafael Haider, Albert Meisl
Kuvaus: Matthias Halibrand
Leikkaus: Jana Libnik
Musiikki: Carl Ditters von Dittersdorf, Johann Sebastian Bach, Henning Backhaus
Osissa: Ingbert Socke, Thomas Mraz, Jörn Hentschel, Dominic Oley, Richard Obermayr, Peter Huemer, Helen Hagmüller
Tuotanto: Lukas Rosatti. Filmakademie Wien, email office@lukefilm.at, www.lukefilm.at
www.filmakademie.wien/de/film/das-beste-orchester-der-welt

Avainsanat

tasa-arvo, syrjintä, musiikki, orkesteri

Nuoret kriitikot

Elokuva muistuttaa vuosittain televisiostakin nähtävästä Wienin filharmonikkojen uudenvuoden konsertista. Vaikka elokuvan orkesteri onkin nimeltään Wienin valtionorkesteri, kenellekään ei jää epäselväksi, että esikuva on juuri filharmonikoissa, jotka soittavat Wienin valtionoopperassa.

Yhteydet elokuvan orkesterin ja maailman tunnetuimman orkesterin välillä eivät jää tähän. Kaksi vuotta sitten Helsingin Sanomat uutisoi Wienin filharmonikkojen lopettaneen soittajien syrjimisen sukupuolen perusteella. Siis vasta kaksi vuotta sitten. Ylen uutisessa viiden vuoden takaa Wienin filharmonikkoja kuvaillaan ”konservatiivisena, pelkästään miehille räätälöitynä klubina”. Alkuunsa harmittomalta näyttävä elokuva onkin kovaa ajankohtaista satiiria klassisessa musiikissa yhä vaikuttavista ennakkoluuloista. Aivan kuten elokuvassa, sama vanha levy on jäänyt päälle.

Elokuva toimii kaikilla tasoilla. Se on teknisesti saumaton, sen musiikin käyttö on täsmällistä ja jokainen vuorosana on hiottu loppuunsa. Aihe on tärkeä ja satiiri säväyttää. Meillä on tässä mestariteos. Totti, 23-v.